ExpressInvoice
Niet ingelogd

ALGEMENE VOORWAARDEN E-BILLING VAN DE STAAT DER NEDERLANDEN (RAAD VOOR DE RECHTSPRAAK), HIERNA TE NOEMEN “de Raad” Artikel 1. Definities In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: 1.1 Gebruiker: natuurlijk persoon of rechtspersoon vermeldt als gebruiker in de registratie van de aanmelding voor gebruikmaking van E-billing 1.2 De Raad: gevestigd te ‘s-Gravenhage, bezoekadres: Kneuterdijk 1 (2514EM). 1.3 Partijen: de Raad en Gebruiker gezamenlijk. 1.4 E-billing: het via het Portaal verstrekken van facturen aan Gebruiker die betrekking hebben op de griffierechten, proceskosten en Europese betalingsbevelen die een Gebruiker verschuldigd is. 1.5 Portaal: Gebruiker kan via het Portaal de facturen ophalen, printen, downloaden en naar een e-mailadres doen verzenden. Het Portaal is bereikbaar via https://e-facturen.rechtspraak.nl/. 1.6 Overeenkomst: een door de Raad geaccepteerde registratie van een Gebruiker. 1.7 LDCR: het Landelijk Dienstencentrum Rechtspraak is namens de Raad belast met het beheer met betrekking tot het E-billing portaal. Het LDCR is gevestigd te Utrecht, bezoekadres: Uniceflaan 1 (3527WX). Artikel 2: Algemeen / toepassing 2.1 Deze algemene voorwaarden zijn met uitsluiting van eventuele andere algemene voorwaarden van toepassing op het gebruik van E-billing door de Raad zoals overeengekomen tussen de Raad en Gebruiker. 2.2 Aanvullingen en afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen Partijen overeen zijn gekomen. 2.3 Indien één (of meerdere) Artikel(en) van deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard, wordt deze vervangen door een door de Raad vast te stellen nieuwe vergelijkbare bepaling en blijven de overige bepalingen van de algemene voorwaarden onverminderd van kracht. 2.4 De algemene voorwaarden kunnen te allen tijde door de Raad worden gewijzigd. De Raad plaatst de meest recente versie van de algemene voorwaarden op het Portaal. Indien de Gebruiker de algemene voorwaarden niet via het Portaal kan raadplegen, zal de Raad op verzoek de algemene voorwaarden aan Gebruiker toezenden. 2.5 Het is de Raad te allen tijde toegestaan verplichtingen uit hoofde van de met Gebruiker gesloten Overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan een derde(n) uit te besteden. 2.6 Het is de Raad te allen tijde toegestaan de inhoud van E-billing aan te passen of te wijzigen. De Raad stelt Gebruiker, door middel van berichtgeving op het Portaal, op de hoogte van een wijziging of aanpassing van de inhoud van E-billing. Artikel 3. Totstandkoming Overeenkomst 3.1 De overeenkomst tussen Gebruiker en de Raad komt tot stand na registratie door Gebruiker via de registratieprocedure zoals beschreven in Artikel 3.3 waarvan onderdeel uitmaakt het accepteren van de algemene voorwaarden. 3.2 De op het Portaal geplaatste privacystatement en disclaimer maken onderdeel uit van de Overeenkomst. 3.3 De registratieprocedure voor gebruikmaking van E-billing ziet er als volgt uit: Gebruiker (i) bezoekt - na daartoe (op verzoek) door middel van een e-mail te zijn uitgenodigd - het Portaal, toegankelijk via https://e-facturen.rechtspraak.nl/; (ii) volgt de verschillende stappen van de registratieprocedure zoals opgenomen op het Portaal; (iii) gaat door het aanvinken van het daartoe bestemde veld akkoord met deze algemene voorwaarden. 3.4 De Raad zal de Overeenkomst zolang de rechtsverhouding voortduurt en conform wet en regelgeving is vereist bewaren. Artikel 4. Rechten en verplichtingen Gebruiker 4.1 Een Gebruiker krijgt toegang tot zijn gebruikersaccount op het Portaal door middel van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Gebruiker kan zijn eigen instellingen via zijn gebruikersaccount beheren. Een gebruikersaccount is niet toegankelijk voor andere gebruikers dan de geregistreerde Gebruiker. 4.2 Gebruiker staat in voor de juistheid van de door hem opgegeven gegevens. Een adreswijziging dient Gebruiker zo spoedig mogelijk schriftelijk door te geven aan LDCR (gericht aan het in Artikel 13.2 opgenomen adres). Een wijziging van e-mailadres dient Gebruiker zo spoedig mogelijk zelf via haar gebruikersaccount in het Portaal te wijzigen. 4.3 De inloggegevens zijn strikt vertrouwelijk en het gebruik van het account is uitsluitend voorbehouden aan Gebruiker. Gebruiker dient zijn gebruikersnaam en wachtwoord geheim te houden. 4.4 Bij een vermoeden dat facturen niet via het gekozen afleverprofiel, zoals bedoeld in Artikel 5 van deze algemene voorwaarden, aankomen dient Gebruiker LDCR daarover zo spoedig mogelijk te berichten. 4.5 Gebruiker draagt zorg voor de afname, aanschaf en ongestoorde beschikbaarheid van alle internet- en/of telecommunicatiediensten, apparatuur en programmatuur die nodig zijn voor het gebruik van E-billing. De daarmee gemoeide kosten komen voor rekening van Gebruiker. 4.6 Gebruiker is verplicht software te gebruiken en aanwijzingen op te volgen, die helpen voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot de apparatuur van Gebruiker, software van de Gebruiker en die helpen voorkomen dat spyware of mailware wordt geïnstalleerd. Onder dergelijke programmatuur wordt in ieder geval verstaan legitieme en actuele beveiligingssoftware waaronder in ieder geval wordt verstaan anti-virussoftware en zogenaamde firewalls. 4.7 Gebruiker is verplicht een eventuele draadloze verbinding te beveiligen. 4.8 De Raad en het LDCR geven geen ondersteuning bij de keuze en / of onderhoud van apparatuur, software, (beveiligings)programmatuur zoals bedoeld in Artikel 4.5 tot en met 4.7. 4.9 Bij een handelen in strijd met hetgeen zoals bepaald in het onderhavige Artikel 4 is Gebruiker verantwoordelijk en aansprakelijk voor de mogelijk nadelige gevolgen daarvan. Gebruiker is eveneens verantwoordelijk en aansprakelijk voor de mogelijk nadelige gevolgen van een volle e-mailbox, gebruik van een spamfilter, spamfilter-instellingen of andere beperkingen en / of vormen van beveiliging. Artikel 5. Aflevering factuur / kopie factuur 5.1 Gebruiker dient via haar gebruikersaccount zoals opgenomen op het Portaal een keuze te maken voor één van de door de Raad aangeboden profielen voor de aflevering (afleverprofiel) van de facturen. 5.2 Bij het aangaan van de Overeenkomst staat het Portaal standaard ingesteld op het afleverprofiel ‘fysieke post’. 5.3 Gebruiker kan gedurende 90 dagen na datum opmaak van de betreffende factuur de factuur via het Portaal ophalen / raadplagen. Artikel 6. Verantwoordelijkheid tijdige betaling 6.1 Gebruiker blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling van de verschuldigde griffierechten, proceskosten en / of Europese betalingsbevelen. 6.2 Gebruiker kan de eventueel door haar (oftewel door haar opdrachtgever) geleden schade als gevolg van het niet tijdig voldoen van griffierechten, proceskosten en / of Europese betalingsbevelen in geen geval verhalen op de Raad dan wel een door de Raad ingeschakelde derde. Artikel 7. Intellectuele eigendomsrechten 7.1 Het Portaal en alle onderdelen daarvan en de daaraan verbonden intellectuele eigendomsrechten zijn eigendom van de Raad. Het is Gebruiker uitsluitend toegestaan het Portaal en de via het Portaal verkregen informatie voor eigen gebruik te gebruiken. Ieder ander gebruik, waaronder mede wordt verstaan, openbaarmaking, verveelvoudiging en doorlinken is - zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de Raad - niet toegestaan. Artikel 8. Aansprakelijkheid 8.1 De Raad is jegens Gebruiker nimmer aansprakelijk voor enige schade van welke aard dan ook, waaronder mede begrepen directe schade, indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, die Gebruiker lijdt vanwege de uitvoering van en / of samenhangen met de Overeenkomst, behoudens voor zover Artikel 8.2 van toepassing is. 8.2 De in Artikel 8.1 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Raad. Artikel 9. Vrijwaring 9.1 Gebruiker vrijwaart de Raad voor aanspraken van derden, die in verband met en / of samenhangen met de uitvoering van de tussen Partijen overeengekomen Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan de Raad toerekenbaar is. Artikel 10. Privacy 10.1 De Raad houdt zich in alle gevallen aan de eisen die de Wet bescherming persoonsgegevens aan de verwerking van persoonsgegevens stelt. Het privacystatement dat onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst is via het Portaal te raadplegen. Artikel 11. Duur en beëindiging 11.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Zowel Gebruiker als de Raad kunnen de overeenkomst tussentijds - met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (zegge één) maand - opzeggen door middel van een aangetekende brief. Artikel 12. Overmacht 12.1 Indien de Raad door omstandigheden die de nakoming van de op de Raad rustende verplichtingen op basis van de Overeenkomst verhinderen en die niet aan de Raad zijn toe te rekenen, doordat ze niet te wijten zijn aan haar schuld noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komen zoals - maar niet beperkt tot - oorlog, oorlogsgevaar, brand, transportmoeilijkheden, (netwerk)storingen, aardbeving, werkstaking, faillissement van de door de Raad ingeschakelde derden, stagnatie in de door derden aan te voeren producten, programmatuurfouten, heeft de Raad het recht de Overeenkomst op een nader tijdstip uit te voeren ofwel - indien nakoming binnen een redelijke termijn niet langer mogelijk is - de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. 12.2 De Raad is in een situatie zoals bedoeld in lid 1 van dit Artikel nimmer tot enige vergoeding van schade gehouden. Artikel 13: Vragen en klachten 13.1 Op het Portaal zelf kan Gebruiker een gebruikershandleiding raadplegen en zijn de meest gestelde vragen en antwoorden met betrekking tot het gebruik van het Portaal opgenomen. 13.2 Contactgegevens van LDCR: Landelijk Dienstencentrum Rechtspraak, Afdeling Financiën, Postbus 3175, 3502 GD, Utrecht. 13.3 De ontvangen klachten en / of vragen worden binnen een termijn van 2 werkdagen na ontvangst beantwoord. Indien een klacht en / of een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt dan zal de Raad dit binnen 14 dagen aan Gebruiker kenbaar maken onder vermelding van het tijdsbestek waarbinnen de Gebruiker een antwoord kan verwachten. Artikel 14. Toepasselijk recht / bevoegde rechter 14.1 Op iedere Overeenkomst tussen de Raad en Gebruiker is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 14.2 Geschillen tussen de Raad en Gebruiker worden uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter te Den Haag.